Magyar tulajdonú autóipari gyárat adtak át Miskolcon

  • Magyar tulajdonú autóipari gyárat adtak át Miskolcon

    Magyar tulajdonú autóipari gyárat adtak át Miskolcon

    Megnyitották a Spinto Hungária miskolci üzemét, ahol olyan, az autógyártásban kulcsfontosságú présszerszámokat gyártanak majd, amelyek a tulajdonosok szerint a hiányzó szemet jelentik az autóipari értékláncban. A sorozatgyártáshoz szükséges nagy méretű szerszámok gyártását és szervizelését végző vállalkozás mögé komoly magánszereplők mellett az állami is beállt.

    Az autógyártás egyik legfontosabb kellékei azok a több tíztonnás acélformák, amelyeket felszerelnek a sorozatgyártást végző fröccsöntő, hideglemez-alakító gépekre. Ezeknek az úgynevezett szerszámoknak a gyártását végzik a Miskolcon átadott gyárban.
    Az OEM-ek térfoglalása megtörtént a térségen belül, a TIER 1-es beszállítókat ők hozzák be. A magyar iparpolitikának, befektetőknek most az a feladata, hogy minél magasabb hozzáadott értékű tevékenységgel bekapcsolódjunk ebbe a láncba. Ilyen méretű szerszámok gyártására alkalmas független szerszámgyár Közép – Kelet – Európában, Miskolc 500 kilométeres sugarú környezetében nem létezik
    – mondta Pócs János, a Spinto Hungária Kft. ügyvezetője a Portfolio-nak a miskolci üzem megnyitása kapcsán.

    Hozzátette, hogy bár vannak Magyarországon kisebb ilyen jellegű szerszámüzemek, ahol megfelelő tudás van, de a gépek mérete, az üzem teherbírása a meghatározó.
    “Például a Jaguár Land Rover azért Szlovákiában, Nyitrán nyitott végül üzemet, mert nem találtak Magyarországon megfelelő méretű, független szerszámgyártót. Az Audinak például van hatalmas szerszámüzeme Győrben, de az kizárólag a saját konszern számára szállít be” – tette hozzá az ügyvezető.

    Pócs szerint azért stratégia jelentőségű a Spinto miskolci üzeme, mert ez a hiányzó láncszem a magyar autóiparban. “Az értéklánc tetején vannak az ismert brandeket tulajdonló originális összeszerelő üzemek – úgynevezett OEM-ek – mint a Mercedes, az Audi vagy a BMW. Ezeknek a gyártóknak – és a magyar gazdaságpolitikának is – fontos törekvése, hogy minél több lokális, magyar gyártó tudjon bekapcsolódni a termelésbe. Azonban itt nagyon komoly piacralépési korlátok vannak mind bérek, mind tőke, mind munkaerő tekintetében. Ez a Tier 1-es szint, ahol szintén jellemzően multinacionális beszállítók vannak jelen, mint a Robert Bosch, vagy a Continental.

    De itt már megjelenik egy fél tucat magyar tulajdonú beszállító is, mint a Fémalk Zrt vagy a Csaba Metál. Csakhogy a gyártáshoz szükséges nagyméretű szerszámaikat eddig ők is csak német vagy olasz beszállítóktól tudták megrendelni”
    – mondta az ügyvezető.

    A gyár augusztus végén kapta meg a működési engedélyét és rögtön a próbaüzem alatt már élő megrendelésre gyártott. Egyelőre évi 30-40 nagy szerszám gyártását tudják vállalni, de ha a terveknek megfelelően további külföldi megrendelések érkeznek, rövid időn belül meg tudják duplázni a kapacitásunkat az üzem bővítésével.

    Ajánlatkérés szintjén már vannak külföldi megrendelők is, a tervek szerint európai piacra, például Németországba is szállítanak majd. De a régiós, és magyarországi szerep azért is fontos, mert a beszállítóknak cél, hogy minél közelebb legyen a szerszámgyár, ha eltörik vagy elkopik, minél gyorsabban lehessen cserélni.

    “Befektető részről egy szerszámgyár hosszú távú elköteleződést igényel, hiszen amíg nem épült meg a gyár, addig nincs megrendelés, a befektetők pedig ugyanakkor jellemzően olyan üzletbe szeretnek beszállni, ahol már van egy megrendelésállomány. Ezt a tyúk-tojás effektust kellett feloldani úgy, hogy olyan elkötelezett pénzügyi befektetőket találjunk, akik megértették, hogy erre erős a piaci igény és gazdasági szempontból is kulcskérdés, hogy egy magyar kkv be tud lépni az autóipari beszállítók bizalmi körébe” – mondta Pócs.

    A cégregiszter szerinti magánbefektetők Filep Henrietta, Mucsányi Zoltán és Pócs János mellett beszállt a Lantos Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaság, amely Lantos Csaba érdekteltsége, aki az utóbbi időben inkább a magánegészségügyi szektorban volt aktív, de megtaláljuk a Hernádi Zsolt Mol-vezérhez köthető Gran Equity elnevezésű tőkealap-kezelőt is a befektetők között, állami részről pedig az MFB Invest, a magyar fejlesztési bank befektetőcégét.

    A beruházás 5,9 milliárd forintból valósult meg, 140 embert alkalmaznak az üzemben, a projekthez a kormány 2,4 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatást biztosított.

    A cikk eredetileg a portfolio.hu-n jelent meg, 2018. szeptember 13., 15:30.-kor.

Széchenyi 2020
KKV-START
BAR-1.1.1-21-2021-00027
Translate »